9 Temmuz 2010 Cuma

MOR İNEK (Purple Cow)

Pazarlama gurusu Seth Godin'in 2002 yılından beri okunan, konuşulan kitabı Mor İnek (Purple Cow) , farklılaşmanın, dikkat çekmenin, sıra dışı ürün ve servisler üretmenin günümüz pazarında söz sahibi olabilmek için şart olduğunu anlatan bir kitap.İsmi de buradan geliyor zaten: Yolda giderken sağ tarafta gördüğümüz inekler benzerdir, sıkıcıdır, dikkat çekmezler. Ancak yolda mor bir inek görürseniz belki dönüp birkaç dakika bakabilirsiniz.

Kitaptan Notlar:

Geleneksel pazarlama kuralları artık yeterli değil. Başarılı bir ürün yaratmak isteyen firmalar 'mor inekler' yaratmak zorunda.
İnsanlar gün boyunca o kadar çok reklama, tanıtıma , bilgiye maruz kalıyorlar ki eğer sıradan ve sıkıcı bir ürününüz varsa sizi fark etmeleri neredeyse imkansız.
TV, gazete, dergi reklamları günden güne etkisini yitiriyor.

 Eskiden Reklam Yap-Dağıtım Kanallarını Genişler-Daha Çok Ürün Sat-Para Kazan-Reklam Yap döngüsü başarı için yeterliydi. Artık başarılı olabilmek için bundan çok daha fazlasına ihtiyacınız var.
Dikkate değer ürünler ve hizmetler yaratabilmenin kısa bir yolu bulunmamakta.
Herman Miller ofis sandalyeleri pazarına girmeden önce, bu ürünler dikkat çekmeyen, sıradan ürünlerdi.
1994 yılında Herman Miller $750'a satılan Aeron ofis koltuğunu tanıttığında çok büyük bir risk almıştı. Koltuk diğerlerine göre çok farklı görünüyordu, farklı çalışıyordu ve çok daha pahalıydı.
Aeron koltukta oturmak sizin kim olduğunuza dair mesajlar veriyor ve çalışanlarınız karşısında da güçlü olduğunuzu temsil ediyordu. Bu büyük başarının arkasında yatan ise reklamlar ya da medyaya yatırılan para değildi.
Pazarlama yatırımını ürüne yatıran firma gerçek bir mor inek yaratmış oldu. O koltuklardan biri bugün Modern Sanat Müzesinde sergilenmektedir.
 Dikkat çekici ürünler yaratmak büyük risk içerir ancak ödülü de bir o kadar büyük olur.

Mor İnek Nasıl Yaratılır?
Aslında yapılması gereken basit: sınırlara oynamak, sıradanlıktan kaçmak. Ürününüzü, özelliklerini, müşterinize yaşattığı deneyimi, fiyatını, paketini tekrar gözden geçirin.
Nerelere esneyebileceğinize karar verin. Korkmayın risk alın. Unutmayın ki bir mor inek yarattığınızda bir grup insan sizi sevmeyecek, acımasızca eleştirecektir. Bu hayatta her zaman olan bir şeydir. Farklı insanlar, topluluklar, sporlar, giysiler bir grup insan için vazgeçilmezken bazı insanların sinirini bozar. Sadece çok sıkıcı bir ürün hiç eleştiri almaz, çünkü kimse onu kaale almaz. Bu nedenle korkmamalısınız. Sizi eleştirenler elbette olacaktır. Bu dikkat çekmenin getirdiği bir şeydir. Hangi niş alanda yer alacağınıza, hedef kitlenize karar verip sınırları yeniden tanımlayın. Sıra dışı ürünler yaratın. Neleri değiştirebileceğinizi, neleri çöpe atmanız gerektiğine karar verin ve dikkat çekin.
Mor ineğinizi yarattıktan sonra yapmanız gereken şey ise reklamlara kamyonla para harcamak değil, hapşırıkçıları bulmak. Hapşırıkçılar sizin ürününüzü kullanan, gittikleri her yerde sizden bahseden insanları bulun. Onlardan bir dahaki sefere mor inek yarattığınızda haber vermek için izin isteyin. Onlara sizi anlatmaları için araçlar ve hikayeler verin.

Ürününüzün değişik versiyonlarını yaratmaya çalışın. Şunu not etmekte fayda var. Mor inek yaratmaya çalışırken bir çok defa başarısızlığa uğrayacaksınız. İlk defada istediğiniz ürünü yaratamayabilirsiniz ama eğer ısrarcı olursanız başarıyı mutlaka yakalarsınız. Her sektörde ve üründe mor inekler yaratmak mümkündür. Risk almayı, sıra dışı düşünmeyi gerektirir. Bunun için çabalamalısınız. Güvenli sulardan ayrılmalı, derin okyanuslara açılmalısınız.
Pazarlama şirkette çok önemlidir. Pazarlama yöneticilerinin aldıkları kararlar, yarattıkları ürünler firmaya yön verir. Bugün mor inek yaratmayı başaran tüm şirketler (Starbucks,Ikea) pazarlama uzmanları tarafından yönetilmektedirler. Eğer bir firma batıyorsa, suç üst yönetimdedir ve problem firmanın bir şirket yönetmesi, pazarlama yönetimi yapmamasıdır. Sonuçta her firma aslında bir üründür.

Ürününüz çok sıkıcıysa:
  • Eskiden ürününüz herkese hitap etmiyorsa çok iyi değil denirdi. Artık bu doğru değil. Kitlelere değil nişlere hitap etmeyi deneyin. Hedefleyebileceğiniz en küçük, ikna edilebilir pazarı bulup ürününüzü yeniden tanımlayın.
  • Eğer ürününüzü satan yerler size sorun çıkarıyorsa başka yerler bulun. Küçük olsunlar sorun değil. Gerçek bir mor inek yarattıysanız başta size sırt çeviren mağazalar daha sonra ürününüzü satmak isteyecektir.
  • Kopyalamak her zaman işe yarar. Dikkat edilmesi gereken nokta ise kendi sektörünüzden değil başka sektörlerden kopyalamanız. Fark yaratan ürünleri inceleyin ve kendinize nasıl uyarlayabileceğinizi sorun. 
  • Neden olmasın sorusunu sık sık kendinize sorun. Fikirlerinizi, hayallerinizi sınırlamayın. Risk alın.

0 yorum:

Yorum Gönder